KÖPVILLKOR
LEVERANSVILLKOR
Leveranser av DE FLESTA beställningsvaror tar mellan 1-8 veckor beroende på hur lång produktionstiden är, DOCK KAN DET TA LÄNGRE BEROENDE PÅ OMSTÄNDIGHETER SOM RÅVAROBRIST OCH LIKNANDE. Alla angivna leveranstider är preliminära och kan variera, vi gör allt vi kan för att du ska få din vara i tid men det kan uppstå tillfällen då våra underleverantörer ej håller tidsplanen, vilket då kan innebära en leveransförsening av din vara. Vid varje produkt hittar du en mer exakt leveranstid.
Eventuella ändringar på leveransadress, telefonnummer, och andra mottagaruppgifter måste meddelas snarast möjligt innan beställningen skickas ut från oss enligt preliminär leveranstiden som vi meddelar via email. ändring av mottagarnamn och telefonnummer är inte möjligt efter varan lämnar oss. address ändring efter varan utskickas är endast möjligt i vissa fall om den nya adressen ligger i samma ort och innan mottagaren blir aviserad. tjänsten kostar 340 kr. det kan tillkomma andra avgifter om den nya adressen gills för “DHL orttillägg” eller liknande.
Avbeställning efter det att beställningen har blivit expedierad är ej möjlig, utan du som kund är skyldig att mottaga beställningen. Eventuella avbeställningar är giltiga när du som kund har mottagit en bekräftelse från oss. Oftast så går beställningen att makulera så länge inte underleverantören har börjat producera din vara. Kontakta oss så snart du kan vid eventuellla funderingar.
Vid eventuell slutförsäljning eller i de fall en vara har utgått, har Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp. Vi försöker självklart alltid hitta en likvärdig vara till dig innan vi tar bort din order.
Vi erbjuder olika fraktalternativ beroende på produkt och din adress. Du ser fraktalternativen när du fyller i dina kontaktuppgifter i kassan:
Fri frakt/ standard frakt: innebär spårbar leverans till service point för mindre paket (under 20 kg, Längd max 150 cm, och längd + omkrets = 300 cm). Standard frakt för större försändelser som inte går till ombud innebär leverans till din port/så långt lastbil kan komma fram.
Inbärning: innebär leverans in till din bostad. observera att upppackning och återvinning av emballaget ingår inte in denna tjänst.
Inbärning och montering: innebär leverans in till din bostad, uppackning och montering av möbelns delar, men inte återvinning av emballaget. Obs. Montering gäller inte hängning av lampor, det gäller inte fästning av möbler till väggen inte ens för speglar. tjänsten gäller inte heller fästning till golv eller andra möbler.
RETURER & ÅNGERRÄTT
Du som kund har rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Om du önskar att returnera en vara kontaktar du Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) via email (info@norrmalmsmobler.se) inom 14 dagar från att du tagit emot varan; Du får då returinstruktionen från oss om hur du går tillväga för att returnera varan. I vanliga fall kommer vi att skicka en retursedel till dig via post eller email som du sedan klistrar på paketet. Är det skickat med hemleverans medföljer det ett telefonnummer så att du kan boka upphämtning FRÅN PORT/TOMTGRÄNS med fraktbolaget, annars lämnar du in varan hos närmaste ombud.
Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.
Vid retur av vara som inte gäller reklamation står du som kund själv för fraktkostnaden och eventuella värdeminskningar av varan. Du ska ha påbörjat returen senast 14 dagar från att du har fått returinstruktionen från oss. Ifall du inte har möjlighet till detta så behöver du höra av dig till oss. Vi godkänner inte returer som lämnats in långt efter att vi skickat/informerat er om returinstruktionen.
Du kan bland annat använda Konsumentverkets standardblankett för ångrat köp som du hittar här: Konsumentverkets ångerblankett
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen på 14 dagar gått ut. Ångerrätt gäller ej specialbeställda varor (se stycke ”Begränsning av ångerrätten” nedan). Vidare, gäller inte ångerrätten om det totala beloppet på köpet understiger 400 kr.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende produkter och eventuell kostnad för leverans ut till dig (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Kunden betalar för returfrakt.
Vid återbetalning i samband med retur gäller följande vilkor:
1- För oöppnade förpackning:
Du får tillbaka summan du betallt för själva produkten minus returkostnader. Observera att fraktkostnaden som du hade betalat vid beställningen, återbetalas inte om du hade valt extra tjänster så som express leverans eller inbärning och liknande.
För de flesta mindre paket (upp till 2 kg) ligger returkostnader på 245:- kr per paket
För större paket och möbler, returkostnad via ombud eller FRÅN PORT/TOMTGRÄNS varierar mellan 590 kr (per paket) för t.ex. SMÅ inredningsdetaljer och SMÅMÖBLER till 2400 kr (per Paket). för STÖRRE MÖBLER så som matbord och förvaringsmöbler mm. returkostnaden beräknas beroende på olika faktorer så som vikt, volym, och adress. Utöver standard returfrakten (från port/tomtgräns) betalar du extra frakttillägg på 1200-2900 kr om du vill lägga till upphämtning från inuti din bostad.
2- Om du förstör original förpackningen eller monterar/ halv-monterar varan:
Du får tillbaka summan du betallt minus från 10% till 50% av varans värde (då varan räknas inte som ny längre) minus returkostnader (se nr.1 ovan). värdeminskningens andel bestäms av vår personal efter kontroll av returnerade varan i norrmalms möblers lager.
3- Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har norrmalmsmobler.se (Tonorex Design AB) rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär, samt returkostnader. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare. Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen.
4- Vid retur av hygienprodukter såsom sängar, bäddmadrasser, bäddset och handdukar kan du endast få återbetalning (minus returfrakten) om du returnerar i obruten förpackning. I annat fall förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag för värdeminskningen vid återbetalning. I de flesta fall innebär detta ett avdrag på 100% av värdet, eftersom hygienprodukter i bruten förpackning inte går att sälja vidare till någon annan.
Begränsning av ångerrätten
Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.” Detta gäller exempelvis sådana varor som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Det kan exempelvis vara icke lagerförda soffor som produceras efter kundens önskemål gällande tygfärg, eller andra anpassningar på dessa produkter som gör att varan svårligen kan säljas vidare till någon annan konsument. Observera att returrätten endast gäller om du inte har beställt en produkt som skapats särskilt efter din specifikation / önskemål eller en tydlig personlig prägel eller Själv Design av möbler och soffor. Alla varor med en leveranstid på över 3 veckor räknas som en sådan vara och kan därför inte returneras. Om du ändå skulle vara osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst.
När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.
Återbetalning
Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vid giltig reklamation sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Outhämtat paket, Vägrad leverans, Ej bokad hemleverans & LAGERHYRA, ombokning av hemleverans vid leveranshinder
I de fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsställe av kund, eller om kunden vägrar ta emot, eller inte bokar hemleveransen inom angiven tid av speditören (dvs. inom 4 arbetsdagar) för gods som levereras hem, debiteras en avgift av speditören för frakt till uthämtningsstället alternativt godsterminalen och tillbaka, samt en administrativ avgift. För att täcka upp för denna kostnad samt vår egen hanteringskostnad debiterar vi kunden för närvarande 350 kr i administrativ avgift per outhämtat paket, och 650 kr för större paket, styckegods och pall.
Kort sagt, vid retur av outhämtat/Nekat paket betalar du som kund alla fraktkostnader (Tur och retur) även om du hade fått fri frakt erbjudande vid beställningen. Vi tar dessutom ut en avgift (på 350 kr för mindre paket och 650 kr för större paket, styckegods och pall) för extra hantering och omkostnader (vårt arbete med hantering av varorna, plock, pack, emballage etc.) Skulle din beställning vara lägre än frakt (tur & retur) och avgiften, sker ingen återbetalning alls.
För sändning som efter avisering ligger kvar på terminalen, tex för att mottagaren inte tar emot godset eller önskar leverans senare än 4 dagar efter aviseringen, tillkommer en avgift per sändning och arbetsdag från och med fjärde dagen från det att godset aviserats. Avgiften baseras på sändningens fraktdragande vikt. Pris per sändning och arbetsdag. AVGIFTEN FÖR PAKET UPP TILL 500 KG VOLYMVIKT ÄR 420 KR/SÄNDNING(paket) PER DAG OCH FÖR SÄNDNINGAR MED EN VOLYMVIKT ÖVER 500 KG, LIGGER AVGIFTEN PÅ 880 KR/SÄNDNING (paket) PER DAG.
För sändning som mottagern inte tar emot enligt aviserad bokad hemleverans tas ut en s.k. “Leveranshinder-avgift” som ligger på 360 kr per paket. Till denna avgift tillkommer lagerhyra kostnad per dag enligt ovan. Nämnda avgifter och kostnader är enligt speditorens regler och prislistor.
För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid (4 DAGAR EFTER “dhl HOME” AVISERING) eller gods som returneras pga. att kunden inte bokat hemleveransen med speditören inom 4 arbetsdagar, förbehåller vi oss rätten att FAKTURERA KUNDEN FÖR LAGERHYRA, debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Norrmalms Möbler samt administrationsavgift. Detta gäller även om Norrmalms Möbler har skickat produkten till kunden “fraktfritt”.
GARANTI & REKLAMATION
Vi följer Konsumentköplagen, observera att produktgarantin endast gäller skador som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB).
Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
* En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
* Vanvård
* Onormal användning
* Att du inte följt skötsel- och monteringsanvisningar
När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932). Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.
Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Annars behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten.
För mer information se www.konsumentverket.se.
Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta serviceavdelningen på info@norrmalmsmobler.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer, bild på skada/fel, bild på hela varan och bild på varans id-etikett, samt en kortare fel-beskrivning för snabbare hantering.
Vid eventuella reklamationer och returer är det du som kund som är ansvarig för varan, kommer den bort eller skadas så är det du som kund som är betalningsskyldig.
LEVERANSINFORMATION
Om du vid avisering kommer överrens med Fraktbolaget att de kan ställa leveransen utanför ditt hem utan att du kvitterar att du mottagit leveransen gör du så på egen risk. Vid en eventuellt transportskada som inte är noterad på fraktsedeln utgår ingen ersättning eller ny vara. Vid dold transportskada eller produktionsfel, bild på emballaget behövs som styrkande underlag.
Det är lämpligt att du som kund kontrollerar din vara/varor när du tar emot din leverans för att säkerställa att denna är riktig och felfri. När du fått din vara och ser att den inte stämmer med den du beställde, är skadad eller har annat fel ska du direkt kontakta oss, senast efter 4 dagar från leveransen. Vid reklamation skall kund kontakta vår kundtjänst. Uppge ordernummer och orsak till reklamationen så återkommer vi till dig inom kort med anvisningar hur du skall returnera varan. Defekta produkter som returneras till oss bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas, var därför försiktig vid avembalering och spara orginalförpackning. För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. I de fall returärendet ej är giltigt och vi har betalat frakten, debiteras fraktkostnad tur och retur. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas står du som kund för frakt tur och retur. Vi förbehåller sig rätten att ersätta en defekt vara med vara av samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna. Om en vara är transportskadad skall vi kontaktas inom skälig tid (senast 4 dagar f.o.m. leveransdagen). Det är därför viktigt att du noga granskar ditt paket när det anländer. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportbolaget (eller leverantören) är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget (eller hel embalage vid dold skada) i samma skick som när paketet anlände till dig och att du har noterat synliga embalageskada till transportören på fraktsedeln vid leveranstillfället. Om du ej hämtar ut ditt paket hos serviceombudet och det går i retur till oss så debiteras du som kund en kostnad, detta på grund av kostnader som Fraktbolaget tar ut. Gäller det en större försendelse som ej kan levereras debiteras kostnaden efter storleken på försendelsen + eventuell lagerhyra.
INTEGRITETSPOLICY
När du handlar hos oss registreras dina uppgifter för att du skall kunna utföra köpet. När du köper en vara av oss godkänner du vårt avtal. Vi behandlar all personlig information konfidentiellt. Vissa uppgifter kan i samband med betalning lämnas ut till våra samarbetspartners för faktura- respektive kortbetalning för att du skall kunna genomföra betalning. Dina uppgifter lämnas aldrig ut till annan tredje part. Vi kan använda dina uppgifter för att skicka reklam till dig, du har alltid rätt att avböja sådana utskick.
FRAKTVILLKOR
FRI FRAKT VID KÖP OVER 3000:-
När du handlar för minnst 3000:- via vår hemsida, levereras av din beställning är kostnadsfritt- till närmaste ombud för mindre försändelser alternativt till tomtgräns/port för större möbler. Då ingår inte inbärning, uppackning eller enklare montering; utan dina möbler levereras endast till port/tomtgräns och du måste själv bära in dina möbler. Bor du i Stockholm (ej skärgården) kan du istället välja de olika inbärningsalterantiven och då ser vi till att dina möbler kommer på plats ända in i hemmet.
‘Vill du ha mer information om vi levererar och bär in i just ditt område- vänligen kontakta oss via mail eller telefon för mer information.
FRAKT VID KÖP UNDER 3000:-
Mindre försändelser och köp under 3000:- skickas till tomtgräns / port eller till ett Service Point och hämtas ut hos närmaste ombud. Vi meddelar dig när vi har skickat din beställning till dig och när den har anlänt hos ombud får du en avisering till din telefon. Eventuell fraktkostnad räknas automatiskt i kassan.
OBS.:
Om du vid avisering kommer överrens med Fraktbolaget att de kan ställa leveransen utanför ditt hem utan att du kvitterar att du mottagit leveransen gör du så på egen risk. Är din vara transporterad och du ej har antecknat detta på fraktsedeln går ditt köp ej att reklamera och du kommer inte få någon ersättning för skadan eller en ny vara. Tänk på att du som kund måste kunna legitimera dig vid kvittering av din leverans därför kan ej någon annan mottaga eller hämta ut dina varor. Vid ej uthämtat paket kan lagerhyra och / eller returfrakt debiteras dig som kund. Vid eventuella returer är det du som kund som står för returfrakten till oss (gäller efter kontakt med oss och ej beställningsvaror)
PRISER OCH BETALNING
Priserna på vår hemsida gäller en styck av varje artikel, till exempel stolarnas pris gäller endast en stol även om de packeteras som 2-pack och minimum antal att beställa kan vara två eller fyra.
Tilläggsartiklar och kompletteringsartiklar så som svankkuddar och liknande ingår inte i priset och de ska köpas separat.
På vår hemsida samarbetar vi med Klarna och kan därför erbjuda betalning med faktura, avbetalning, direktbetalning och kort på alla våra beställningar via hemsida.
ÖVRIG INFORMATION
De produktbilder och informationstexter som finns tillgängliga återspeglar varan så gott det går. Tonorex Design AB (Norrmalms Möbler) reserverar sig för eventuella fel som kan förekomma på sidan och kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Bilderna kan skilja sig åt beroende på bl.a. färginställningar i din dator. Vi reserverar oss mot eventuella felskrivningar, slutförsäljning och felaktiga priser.
Tonorex Design AB (Norrmalms Möbler) skall vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll, såsom bland annat ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden, krig, brand eller uteblivna leveranser från underleverantörer. Alla varor förblir i Tonorex Design AB egendom tills dess full betalning erlagts.
Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.
Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:
Felaktigt publicerade priser
Felaktiga specifikationer och tekniska data
Felaktiga bilder
Felaktig kompabilitet
Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.
Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.
Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.