DLEVERANSVILLKOR
Leveranser av DE FLESTA beställningsvaror tar mellan 1-8 veckor beroende på hur lång produktionstiden är, DOCK KAN DET TA LÄNGRE BEROENDE PÅ OMSTÄNDIGHETER SOM RÅVAROBRIST, TRANSPORTFÖRSENING, STREJK OCH LIKNANDE. Alla angivna leveranstider är preliminära och kan variera, vi gör allt vi kan för att du ska få din vara i tid men det kan uppstå tillfällen då våra underleverantörer ej håller tidsplanen, vilket då kan innebära en leveransförsening av din vara. Vid varje produkt hittar du en mer exakt leveranstid.
Avbeställning efter det att beställningen har blivit expedierad är ej möjlig, utan du som kund är skyldig att mottaga beställningen. Eventuella avbeställningar är giltiga när du som kund har mottagit en bekräftelse från oss. Oftast så går beställningen att makulera så länge inte underleverantören har börjat producera din vara. Kontakta oss så snart du kan vid eventuellla funderingar.
Vid eventuell slutförsäljning eller i de fall en vara har utgått, har Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp. Vi försöker självklart alltid hitta en likvärdig vara till dig innan vi tar bort din order.
Vi erbjuder olika fraktalternativ beroende på produkt och din adress. Du ser fraktalternativen när du fyller i dina kontaktuppgifter i kassan:
Fri frakt/ standard frakt: innebär spårbar leverans till service point för mindre paket (under 20 kg, Längd max 150 cm, och längd + omkrets = 300 cm). och till din port/så långt lastbil kan komma fram för större försändelse som inte går till ombud.
Inbärning: innebär leverans in till din bostad. observera att upppackning och återvinning av emballaget ingår inte in denna tjänst.
inbärning och montering: innebär leverans in till din bostad, uppackning och montering av möbelns delar, men inte återvinning av emballaget. Obs. Montering gäller inte hängning av lampor, det gäller inte fästning av möbler till väggen inte ens för speglar. tjänsten gäller inte heller fästning till golv eller andra möbler. Observera att vi inte har möjligheten att erbjuda och hantera individuell order-upphämtning från eller retur-återlämning till våra lagerlokaler. Dessa hanteras endast via transportbolag.
Avbeställning
Kunden har rätt att avbeställa en vara, dock ej beställningsvaror eller specialanpassade varor. Vid avbeställning före avlämning debiteras en avgift om 4,5 % av ordervärdet för att täcka transaktionsavgifter från betaltjänstleverantörer (t.ex. Klarna, Stripe) samt administrativa kostnader. Vid avbeställning efter avlämning tillkommer även fraktkostnad från 290 kr upp till 2400 kr beroende på vikt, volym och leveransstatus.
RETURER & ÅNGERRÄTT
Du som kund har rätt att ångra köpet utan att ange något skäl inom 14 dagar från att du har mottagit varan. Om du önskar att returnera en vara kontaktar du Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) inom 14 dagar från att du tagit emot varan; Du får då returinstruktionen från oss om hur du går tillväga för att returnera varan. I vanliga fall kommer vi att skicka en retursedel till dig via post eller email som du sedan klistrar på paketet. Är det skickat med hemleverans medföljer det ett telefonnummer så att du kan boka upphämtning med fraktbolaget, annars lämnar du in varan hos närmaste ombud.
Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.
Vid retur av vara som inte gäller reklamation står du som kund själv för fraktkostnaden och eventuella värdeminskningar av varan. Du ska ha påbörjat returen senast 14 dagar från att du har fått returinstruktionen från oss. Ifall du inte har möjlighet till detta så behöver du höra av dig till oss. Vi godkänner inte returer som lämnats in långt efter att vi skickat/informerat er om returinstruktionen.
Du kan bland annat använda Konsumentverkets standardblankett för ångrat köp som du hittar här: Konsumentverkets ångerblankett
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen på 14 dagar gått ut. Ångerrätt gäller ej specialbeställda varor (se stycke ”Begränsning av ångerrätten” nedan).
Verkan av utövad ångerrätt
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig avseende produkter och eventuell kostnad för leverans ut till dig (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Kunden betalar för returfrakt.
Vid återbetalning i samband med retur gäller följande vilkor:
1- För oöppnade förpackning:
Du får tillbaka summan du betallt minus returkostnader.
För de flesta mindre paket (upp till 2 kg) ligger returkostnader på 245:- kr per paket
För större paket och möbler, returkostnaden varierar mellan 590 kr per paket till 2400 kr per paket och beräknas beroende på olika faktorer så som vikt, volym, och adress.
2- Om du förstör original förpackningen eller monterar/ halv-monterar varan:
Du får tillbaka summan du betallt minus från 10% till 50% av varans värde (då varan räknas inte som ny längre) minus returkostnader (se nr.1 ovan). värdeminskningens andel bestäms av vår personal efter kontroll av returnerade varan i norrmalms möblers lager.
3- Om den returnerade produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion har norrmalmsmobler.se (Tonorex Design AB) rätt att kräva dig på ersättning för den värdeminskning som produktens skick innebär, samt returkostnader. Avdrag upp till 100% kan göras om produkter som returneras är slitna, nedsmutsade eller på annat vis har genomgått en värdeminskning som gör att vi inte kan sälja dem vidare. Om vi bedömer att vi kan sälja en returnerad produkt till en annan kund, trots att produkten är använd i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion, men där vidareförsäljning endast kan ske till ett rabatterat pris, gör vi ett avdrag motsvarande den bedömda värdeminskningen.
4- Vid retur av hygienprodukter såsom sängar, bäddmadrasser, bäddset och handdukar kan du endast få återbetalning (minus returfrakten) om du returnerar i obruten förpackning. I annat fall förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag för värdeminskningen vid återbetalning. I de flesta fall innebär detta ett avdrag på 100% av värdet, eftersom hygienprodukter i bruten förpackning inte går att sälja vidare till någon annan.
Begränsning av ångerrätten
Distansavtalslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 4 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.” Detta gäller exempelvis sådana varor som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Det kan exempelvis vara icke lagerförda soffor som produceras efter kundens önskemål gällande tygfärg, eller andra anpassningar på dessa produkter som gör att varan svårligen kan säljas vidare till någon annan konsument. Observera att returrätten endast gäller om du inte har beställt en produkt som skapats särskilt efter din specifikation / önskemål eller en tydlig personlig prägel eller Själv Design av möbler och soffor. Alla varor med en leveranstid på över 3 veckor räknas som en sådan vara och kan därför inte returneras. Om du ändå skulle vara osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst.
När kunden bekräftar sin beställning ger kunden sitt samtycke till att Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.
Återbetalning
Vid giltigt utnyttjande av ångerrätten sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra köpet. Dock betalas summan ut tidigast då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts (det som sker först). Vid giltig reklamation sker återbetalningen till kund utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit den reklamerade varan. Vid avhjälpande av fel eller utbyte av vara i samband med reklamation återbetalas eventuella returfraktkostnader till konsumenten senast 14 dagar efter att vi har mottagit den reklamerade varan. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Outhämtat paket, Nekad leverans/ Ej bokad hemleverans & LAGERHYRA
I de fall där paket inte hämtas ut på uthämtningsställe av kund, eller om kunden nekar hemleverans (oavsett anledning) eller inte bokar hemleveransen inom angiven tid av speditören (dvs. inom 4 arbetsdagar) för gods som levereras hem, debiteras en avgift av speditören för frakt till uthämtningsstället alternativt godsterminalen och tillbaka, samt en administrativ avgift. För att täcka upp för denna kostnad samt vår egen hanteringskostnad debiterar vi kunden för närvarande 290 kr i administrativ avgift per outhämtat paket, och 490 kr för större paket, och 890 kr per styckegods och pall.
Kort sagt, vid retur av outhämtat paket, nekad leverans (oavsett anledning), samt ej bokad hemleverans som går i retur betalar du som kund alla fraktkostnader (frakt till mottagaren och retur till Norrmalms Möbler) även om godset hade skickats som “fraktfritt”. Vi tar dessutom ut en avgift (på 290 kr per kolli för mindre paket (under 2 kg), 490 kr per kolli för större paket (upp till 25 kg), och 890 kr per styckegods och pall (över 25 kg)) för extra hantering och omkostnader (vårt arbete med hantering av varorna, plock, pack, emballage etc.) Skulle din beställning vara lägre än frakt (tur & retur) och avgiften, sker ingen återbetalning alls.
För sändning som efter avisering ligger kvar på eller returneras till terminalen, tex för att mottagaren inte tar emot godset eller önskar leverans senare än 4 dagar efter aviseringen, tillkommer en avgift per sändning och arbetsdag från och med fjärde dagen från det att godset aviserats. Avgiften baseras på sändningens fraktdragande vikt. Pris per sändning (paket) och arbetsdag. Avgiften för paket upp till 500 kg volymvikt är 280 kr/sändning (Paket/Kolli) per dag och för sändningar med en volymvikt över 500 kg, ligger avgiften på 640 kr/sändning (paket/kolli) per dag.
För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid (4 DAGAR EFTER “dhl HOME” AVISERING) eller gods som returneras pga. att kunden nekat hemleveransen (oavsett anledning), eller inte bokat hemleveransen med speditören inom 4 arbetsdagar, förbehåller vi oss rätten att FAKTURERA KUNDEN FÖR LAGERHYRA, debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Norrmalms Möbler samt administrationsavgift. Detta gäller även om Norrmalms Möbler har skickat produkten till kunden “fraktfritt”.
GARANTI & REKLAMATION
Vi följer Konsumentköplagen, observera att produktgarantin endast gäller skador som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras och godkännas av Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB).
Det är viktigt att inte slänga originalemballaget innan ditt ärende är avslutat, för att vid eventuell retur/utbyte ska du använd originalkartongen och emballaget för att packa varan och skydda den under returtransport. OBS.: Kunden ansvarar för att packa varan varsamt och ordentligt i originalförpackning för att undvika fraktskador vid retur.
Norrmalms Möbler (Tonorex Design AB) ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag.
Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:
* En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
* Vanvård
* Onormal användning
* Att du inte följt skötsel- och monteringsanvisningar
När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932). Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.
Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts. Annars behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten.
För mer information se www.konsumentverket.se.
Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt, fylla i webbformulären eller kontakta serviceavdelningen på info@norrmalmsmobler.se, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer, bild på skada/fel, bild på hela varan och bild på varans id-etikett, samt en kortare fel-beskrivning för snabbare hantering.
Vid eventuella reklamationer och returer är det du som kund som är ansvarig för varan, kommer den bort eller skadas så är det du som kund som är betalningsskyldig.